~Zbieracz

Spółka odnotowała solidny wzrost przychodów dzięki rozszerzeniu floty i zwiększeniu liczby operacji lotniczych (ok. 16% r/r w Q1). Zysk netto znacząco poprawił się dzięki optymalizacji kosztów paliwa i lepszemu wykorzystaniu samolotów (load factor powyżej 90%). Przepływy operacyjne pozostały dodatnie, choć niższe niż rok temu z powodu inwestycji w aktywa trwałe (wzrost o 8% do 2,18 mld PLN). Dług netto pozostał na poziomie ok. 1,9 mld PLN, ale relacja długu do EBITDA poprawiła się.

Wyniki są wyraźnie dobre i reprezentują kontynuację ożywienia po trudnym 2024 r. (strata netto 24 mln PLN w H1 2024, spowodowana inflacją paliw i zakłóceniami po pandemii). Przychody i EBITDA rosną dwucyfrowo, a zwrot na stratę netto to kluczowy pozytyw – marża netto wzrosła z -2,1% do +15%. Spółka poprawia efektywność (niższe koszty jednostkowe o ok. 5% r/r), co świadczy o udanej strategii ekspansji floty (dodano 2 samoloty B737). Jedyny minus to spadek przepływów operacyjnych (z powodu sezonowych płatności za paliwo), ale inwestycje kapitałowe są kontrolowane. Ogółem: mocna poprawa, powyżej oczekiwań historycznych (średni wzrost przychodów w 2023–2024: +5%).
Względem rynku (branża lotnicza Polska/Europa): Wyniki są dobre i konkurencyjne, choć branża jako całość notuje podobny trend ożywienia po 2024 r.

Polska: PLL LOT obsłużył 5,39 mln pasażerów (+10,1% r/r), co wskazuje na silny popyt krajowy, ale brak pełnych danych finansowych H1 2025 (w 2024 r. zysk netto 688 mln PLN przy przychodach 9,9 mld PLN). Enter Air, jako czarterowiec, korzysta z boomu turystyki (wzrost ofert wakacyjnych o 15%), co daje mu przewagę nad LOT-em w segmencie leisure. Polskie lotniska obsłużyły +12,7% pasażerów w Q1 2025.

Europa: Globalne zyski linii lotniczych prognozowane na rekordowe 36,6 mld USD w 2025 r. (+16% r/r). Ryanair (H1 FY25, kwiecień–wrzesień 2024) odnotował zysk netto 1,8 mld EUR (-18% r/r, ale traffic +9%), easyJet rev +8% do 3,53 mld GBP, ale strata przed opodatkowaniem 394 mln GBP. Enter Air wyróżnia się wyższą marżą EBITDA (8,4% vs średnia europejska 6–7%) i zerową stratą operacyjną, podczas gdy peers borykają się z wyższymi kosztami paliwa (+10% r/r w Europie). W kontekście IAG (British Airways) i Air France-KLM, gdzie unit rev spada o 0,4–2%, Enter Air radzi sobie lepiej dzięki fokusowi na czartery.

Dodaj odpowiedź

Temat postu jest wymagany. Temat postu może zawierać min. 2 znaki. Temat postu może zawierać max. 72 znaki.
Treść postu jest wymagana. Treść postu może zawierać min. 2 znaki.
Pole Autor jest wymagane. Pole Autor musi zawierać min. 2 znaki. Pole Autor musi zawierać max. 30 znaków. Pole Autor może zawierać tylko litery, cyfry oraz znaki _ i -.

Treści na Forum Bankier.pl publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją... Bankier.pl nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl art. 39 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.