~urzędnik

Błędnie zinterpretowano art. 7d ustawy z dnia 19 listopada 1999 - Prawo o działalności gospodarczej, gdzie stwierdza się: "1. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi ewidencyjnemu zmiany stanu faktycznego i prawnego odnoszące się do przedsiębiorcy i wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, w zakresie danych zawartych w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 7b ust. 2, powstałe po dniu dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, w terminie 14 dni od dnia powstania tych zmian, a także informację o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej". Kontekst wyraźnie wskazuje, że chodzi tu wyłącznie o trwałe, a nie o czasowe zaprzestanie. Natomiast w uzasadnieniu Sądu Apelacyjnego stwierdza się: "Prowadzenie działalności podlega obowiązkowemu zgłoszeniu do ewidencji działalności gospodarczej a także wiąże się z różnymi obowiązkami wobec rozmaitych instytucji i organów. Między innymi prowadzący działalność gospodarczą ma obowiązek zgłaszania zmian prawnych i faktycznych w tym również dotyczących okresowego zaprzestania prowadzenia działalności z różnych przyczyn". Treść tego uzasadnienia świadczy o ignorancji. Organy ewidencyjne nie przyjmują, bowiem zgłoszeń dotyczących czasowego zaprzestania działalności gospodarczej, słusznie stwierdzając, że nie nakazuje tego żaden akt prawny. O obowiązku zgłaszania czasowego zaprzestania działalności gospodarczej, mówią natomiast dwa kolejne, wydane na podstawie delegacji ustawowej rozporządzenia: 1) Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 4 grudnia 1998 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów. Załącznik nr 20 (Dz. U. z 1998 r. Nr 149, poz. 982; ost. zm. Dz. U. z 2004 r. Nr 101, poz. 1039). Obowiązywało od 01.01.1999 do 30.09.2003. Wśród przyczyn wyrejestrowania płatnika z ubezpieczeń, obok decyzji o wykreśleniu z ewidencji, wymieniono tu m. in. także oświadczenie o zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności. 111 - opłacająca składki wyłącznie za siebie - decyzja o wykreśleniu z ewidencji, rejestru lub skreślenie z listy, 113 - oświadczenie o zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności, 2) Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 sierpnia 2003 r. Załącznik nr 13 (Dz. U. Nr 150, poz. 1457). Obowiązujące od 01.10.2003 do dziś. Także i tu jest mowa o możliwości zgłaszania czasowego zaprzestania działalności gospodarczej, bez jednoczesnego wykreślenia jej z ewidencji. 111 - zaprzestanie prowadzenia działalności 211 - wykreślenie z rejestru, ewidencji lub skreślenie z listy Treść tych dwóch rozporządzeń jednoznacznie wskazuje na możliwość zgłaszania na formularzach ZUS ZWPA zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, bez jednoczesnego wykreślania jej z ewidencji. Proces nie był rzetelny, a sędziowie nie byli bezstronni. Świadczy o tym choćby treść uzasadnienia Sądu Apelacyjnego: "Niewątpliwie więc zgłoszenie przez nią przerw w związku z wyjazdami za granicę nie musiało powodować zaprzestania jej działalności gospodarczej, co potwierdziła wnioskodawczyni na rozprawie apelacyjnej". Powyższe stwierdzenie mija się z prawdą. Powód, bowiem nigdy nie potwierdził tego. O braku rzetelności i bezstronności świadczy także argumentacja Sądu Apelacyjnego: "Również okoliczności związane z prowadzeniem działalności, na które zwrócił uwagę Sąd Okręgowy (prowadzenie rachunku bankowego, realizacja opłat itd.) potwierdzają, że faktycznie działalność odwołującej prowadzona była ciągle a tym samym nie miały miejsca przerwy w jej obowiązkowym ubezpieczeniu społecznym". Koszty, na które zwrócono tu uwagę nie świadczą o tym, że nie było "przerwy" w działalności. Tego typu koszty (opłaty za lokal, prowadzenie rachunku bankowego, fundusz pracy) występują także u przedsiębiorców, którzy pobierają zasiłek chorobowy. Czy przyszło komuś do głowy zabrać przedsiębiorcy, który leżał w szpitalu z połamanymi kończynami - zasiłek chorobowy, ponieważ po powrocie ze szpitala wpisał do księgi koszty z tytułu prowadzenia rachunku bankowego?

Dodaj odpowiedź

Temat postu jest wymagany. Temat postu może zawierać min. 2 znaki. Temat postu może zawierać max. 72 znaki.
Treść postu jest wymagana. Treść postu może zawierać min. 2 znaki.
Pole Autor jest wymagane. Pole Autor musi zawierać min. 2 znaki. Pole Autor musi zawierać max. 30 znaków. Pole Autor może zawierać tylko litery, cyfry oraz znaki _ i -.

Treści na Forum Bankier.pl publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją... Bankier.pl nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl art. 39 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.