Treści na Forum Bankier.pl publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją... Bankier.pl nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl art. 39 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.
Sprzedaż śmigłowców Black Hawk (UH-60 i pochodnych wersji) podlega bardzo surowym regulacjom, ponieważ to produkt obronny objęty amerykańską kontrolą eksportu broni. Oto kluczowe warunki i ograniczenia: --- 1. Wymagana zgoda rządu USA (DSCA i ITAR): Black Hawki są produkowane przez firmę Sikorsky (należącą do Lockheed Martin) i klasyfikowane jako broń wojskowa zgodnie z przepisami ITAR (International Traffic in Arms Regulations). Sprzedaż zagraniczna odbywa się wyłącznie za zgodą Departamentu Stanu USA przez DSCA (Defense Security Cooperation Agency). Istnieją dwie główne formy sprzedaży: FMS (Foreign Military Sales) – sprzedaż międzypaństwowa, zatwierdzana przez Kongres USA. DCS (Direct Commercial Sales) – bezpośrednia sprzedaż między firmami, ale nadal wymaga zezwolenia Departamentu Stanu USA. --- 2. Kupujący musi być zaufanym partnerem USA: Zakup Black Hawków jest dostępny tylko dla państw sojuszniczych, zwykle członków NATO, sojuszy regionalnych lub bliskich partnerów strategicznych. USA ocenia ryzyko użycia śmigłowców niezgodnie z ich przeznaczeniem (embargo, wojny domowe, terroryzm itp.). --- 3. Licencje eksportowe (ITAR): Każda sprzedaż lub re-eksport śmigłowca lub nawet jego części (np. wirników, awioniki) wymaga licencji ITAR. Naruszenie tych przepisów grozi poważnymi sankcjami, w tym karnymi i cywilnymi. --- 4. Kontrakt serwisowy i kontrola użytkowania: Umowy sprzedaży często zawierają zapisy o zakazie dalszej odsprzedaży bez zgody USA. Klient zobowiązuje się do przestrzegania określonego trybu użytkowania, np. tylko dla celów obronnych, misji cywilnych lub ratowniczych. --- 5. Ograniczenia w Polsce: W Polsce zakup śmigłowców wojskowych (nawet dla firm prywatnych) podlega zgodzie MON i koncesji MSWiA (jeśli mają służyć do zadań z zakresu ochrony, np. transport wartości lub operacje specjalne). Każdy podmiot planujący sprzedaż Black Hawków w Polsce musiałby mieć pozwolenie na obrót uzbrojeniem, uzyskać zgody USA, a także podpisać ścisłą umowę serwisową i kontrolną z producentem. ---