~1proszek

Stalexport Autostrady: taki scenariusz ws. A2 braliśmy pod uwagę
wnp.pl (Tadeusz Gańczarczyk) - 02-03-2009 10:06
Fiaskiem zakończyły się negocjacje w sprawie budowy odcinka autostrady A2 Łódź-Warszawa (Stryków-Konotopa). Realizację inwestycji przejmie rząd. - Nie jestem zaskoczony, ale znów pozostał niesmak. Taki scenariusz także braliśmy pod uwagę - mówi Emil Wąsacz, prezes Stalexportu Autostrady.
- W marcu zostanie ogłoszony kolejny przetarg - zapowiedział rzecznik prasowy resortu infrastruktury Mikołaj Karpiński. Jak taki finał przetargu ocenia Emil Wąsacz, prezes Stalexportu Autostrady, którego spółka zależna Autostrada Mazowsze S.A. ubiegała się o budowę tego odcinka A2.

- Nie jestem zaskoczony, ale znów pozostał niesmak. Taki scenariusz także braliśmy pod uwagę - mówi Emil Wąsacz - Warunki przetargu na ten odcinek A2 zostały określone w diametralnie innej sytuacji gospodarczej, niż mamy obecnie. Te pierwotne warunki wiązały ręce zarówno nam, jak i stronie publicznej przez całe negocjacje. Wydawało się, że jesteśmy blisko porozumienia, ale nie udało się nam znaleźć kompromisu.
Wydawać mogłoby się, że obecnie jest doskonały czas na realizacje wielkich kontraktów autostradowych - jest stabilny rząd, jest program, są inwestorzy, jest kasa. Słowem nic tylko budować kolejne kilometry nowych tras.

- Obowiązujący od dwóch lat wariant w jakim realizowane są inwestycje autostradowe jest bezpieczny dla urzędników państwowych, bo większość ryzyk zostało przekazanych na stronę prywatnego inwestora - mówi Wąsacz - Wtedy była koniunktura, wszystko szło dobrze, to wyglądało bardzo obiecująco. Ale czasy się zmieniły. Należało natychmiast zakończyć tamten system i przetargi rozpocząć od nowa na nowych warunkach. Jednak rząd Donalda Tuska popełnił błąd kontynuacji. W efekcie potencjalni inwestorzy musieli zaakceptować te szczegółowe warunki przetargów, albo wypaść z gry.

Pierwotnie budowa odcinka miała być prowadzona w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Ubiegały się o to dwie firmy: Autostrada Mazowsze S.A. (Stalexport Autostrady i włoska grupa Autostrade) i Autostrada Południe S.A.(hiszpańskie firmy Cintra Concessiones i Ferrovial-Agroman wraz z Budimeksem). Minister Infrastruktury podjął decyzję o budowie tego odcinka autostrady A2 w systemie Projektuj i Buduj. Czy to zmieni podejście prywatnych inwestorów do tej inwestycji?

- W obecnych warunkach na rynkach finansowych i gospodarczych było prawie pewne, że firmy startujące w przetargu będą miały problemy z uzyskaniem środków niezbędnych do realizacji inwestycji. Optymalny w obecnej sytuacji to system, w którym GDDKiA płaci koncesjonariuszowi określoną kwotę za dostępność trasy, a opłaty wnoszone przez kierowców zasilają budżet państwa. Zastosowano system tradycyjny. Pięciomiesięczne negocjacje i przedłużanie ich z końcem stycznia o kolejny miesiąc było stratą czasu. Szkoda straconego czasu. Co dalej? Zobaczymy - kończy Emil Wąsacz.

Według obecnej koncepcji koszty finansowania budowy pokryje skarb państwa, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) będzie odpowiedzialna za przeprowadzenie przetargu. Ministerstwo dodaje, że do dalszych prac nad budową zostanie wykorzystana dokumentacja techniczna, która była przygotowana na potrzeby budowy w ramach PPP. Podpisanie umowy może nastąpić we wrześniu br. co gwarantuje, że na Euro2012 kierowcy będą mogli przejechać między Łodzią a Warszawą autostradą A2.

Dodaj odpowiedź

Temat postu jest wymagany. Temat postu może zawierać min. 2 znaki. Temat postu może zawierać max. 72 znaki.
Treść postu jest wymagana. Treść postu może zawierać min. 2 znaki.
Pole Autor jest wymagane. Pole Autor musi zawierać min. 2 znaki. Pole Autor musi zawierać max. 30 znaków. Pole Autor może zawierać tylko litery, cyfry oraz znaki _ i -.

Treści na Forum Bankier.pl publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją... Bankier.pl nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl art. 39 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.