Treści na Forum Bankier.pl publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją... Bankier.pl nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl art. 39 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.
Wiesz co wygląda to tak że:
1. DLA MFW Bałtyk 2 normalnie wystąpili o zmianę decyzji środowiskowej i normalnie przeszli procedurę i dostali zmianę. Wszystko jest na czysto. Możemy spokojnie robić największe turbiny czyli 15 MW bo parametry turbiny mieszczą się w dezycji
https://www.gov.pl/web/rdos-gdansk/zawiadomienie-regionalnego-dyrektora-ochrony-srodowiska-w-gdansku-znak-rdos-gd-woo42032021ksz15-z-dnia-26102021-r
2. DLA MFW Bałtyk 3 w sumie nie mogę tego zrozumieć ale wystąpili o wydanie nowej decyzji środowiskowej. Czyli byłyby wydane 2 decyzje środowiskowe a to nie może tak być więc organ potraktował to jak realizacja dwóch inwestycji jednocześnie i kazał im policzyć efekt skumulowany oddziaływania na środowisko. Oni tak tłumaczyli że to nie można tak pochodzić bo wydanie tej nowej decyzji oznacza że wg starej nie będą przecież robić i staje się nieważna. No ale co do zasady istniałyby 2 decyzje więc dostali odmowę wydania nowej i obowiązuje tylko stara. Obecnie poszli do sądu. Powinni wystąpić o zmianę decyzji i byłoby po problemie.
Zgodnie z zasadą ne bis in idem, w obrocie prawnym nie mogą funkcjonować dwie decyzje wydane w tej samej sprawie (dla tego samego przedsięwzięcia realizowanego przez tego samego inwestora). Wydanie decyzji w sprawie, dla której została już wydana decyzja, stanowi przesłankę do jej unieważnienia - zgodnie z art. 156 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.). Do zakwalifikowania spraw jako tożsamych konieczne jest, aby obie decyzje dotyczyły tożsamego podmiotu i przedmiotu sprawy przy jednoczesnej tożsamości stanu prawnego oraz faktycznego (por.: wyrok NSA z dnia 9 czerwca 2010 r., II OSK 931/09, LEX nr 597967).
Powinno to dostać wszystko bo oni robiąc większe turbiny to przecież ograniczą ich ilość i zamiast 120 fundamentów i monopali zrobią tylko 60 i uzyskają taką samą moc.
Jestem dobrej myśli, mamy wybór turbiny więc teraz można projektować dalej.
Dodam że Pisiory dalej pracują nad rozporządzeniami i wczoraj poszło kolejne także idzie w męczarniach ale idzie.
https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-bezpieczenstwie-morskim2
Najważniejsze rozwiązania:
- Wprowadzony zostanie system certyfikacji, który będzie potwierdzeniem spełniania przez morską farmę wiatrową wymagań związanych z bezpieczeństwem i ochroną środowiska na poszczególnych etapach realizacji inwestycji (projektowanie, dopuszczenie do eksploatacji, eksploatacja).
- Nowe przepisy określą wymagania, jakie będzie musiała spełniać morska farma wiatrowa. Chodzi m.in. o bezpieczeństwo konstrukcji, bezpieczeństwo pożarowe, bezpieczeństwo użytkowania czy wymagania związane z ochroną środowiska. Ich spełnianie będą potwierdzać:
- certyfikat zgodności projektowej,
- certyfikat dopuszczenia do eksploatacji,
- certyfikat bezpieczeństwa eksploatacji.
Zadania dotyczące certyfikacji i nadzoru nad morskimi farmami wiatrowymi w polskiej strefie ekonomicznej na Morzu Bałtyckim będą realizowane wyłącznie przez uznane organizacje, zajmujące się tego typu działaniami. Wpłynie to na zmniejszenie ryzyka wypadków i awarii w trakcie okresu realizacji inwestycji na morzu.