~xpete


Już w raporcie za 3Q 2017 E-Muzyka napisała, iż „udział serwisów międzynarodowych w strukturze sprzedaży spółki jest juz zbliżony do udziału sprzedaży do operatorów telefonii komórkowej [ringbacki, PlusMusic, etc]”

Biorąc pod uwagę powyższe kluczowy na wyniki EMU wydaje się przyrost użytkowników Spotify (jako głównego gracza na rynku streamingu)

Niestety Spotify nie publikuje statystyk dotyczących liczby użytkowników na poziomie poszczególnych krajów. Niemniej jednak można pokusić się o estymację trendu na podstawie statystyk TOP200 utoworów na rynku polskim (statystyki te dostępne są w ujęciu dobowym i tygodniowym)

link 

Pokusiłem się o sprawdzenie statystyk dla 200-nego miejsca w ujęciu tygodniowym. Wydaje mi się, iż skupienie się na ostatnim miejscu z listy przynajmniej częściowo wyeliminuje wpływ pojawiania się popularnych hitów w wybranych okresach, tym samym lepiej odzwierciedli wzrost popularności samego Spotify

link

Kilka wniosków:

- w cytowanym okresie Q3 2017, aby pojawić się na 200-nym miejscu, trzeba było mieć około 31 tyś odsłuchów tygodniowo. W Q3 2018 liczba a wzrosła do około 55 tyś, a w Q4 2018 do koło 71 tyś. Automatycznie nasuwa się wniosek, że streaming jest obecnie dominujący w strukturze sprzedaży EMU

- zarówno w 2017 i 2018 widoczny jest szczyt w okolicach bożego narodzenia. Jest to związane z tym, że duża część użytkowników słucha utworów świątecznych. Skok ten niekoniecznie będzie się wiązał ze wzrostem łącznej liczby odsłuchów (anomalia ta lekko ciągnie w górę statystyki Q4 względem pozostałych kwartałów)

- liczba odsłuchów na początku 2019 dalej rośnie (można nawet się pokusić o stwierdzenie, że przyspiesza), także można liczyć na dalszy wzrost przychodów w Q1 2019

- nowi użytkownicy zwykle mają 3 miesiące bezpłatnego okresu, także pozyskanie nowych użytkowników Spotify może mieć około 3-miesięczny poślizg w przełożeniu na przychody EMU.

- Przełożenie powyższych statystyk odtworzeń utworów na przychody EMU ze streamingu wymaga jednak przyjęcia 2 upraszczających założeń 1) proporca użytkowników abonamentowych do tych korzystających z darmowego Spotify utrzymuje się na stałym poziomie oraz 2) Statystyczny użytkownik z okresu na okres poświęca tyle samo czasu na słuchanie muzyki 

Dajcie znać, czy macie jakieś inne pomysły jak monitorować Polski rynek streamingu, może ktoś wpadnie na lepsze źródło informacji…

Dodaj odpowiedź

Temat postu jest wymagany. Temat postu może zawierać min. 2 znaki. Temat postu może zawierać max. 72 znaki.
Treść postu jest wymagana. Treść postu może zawierać min. 2 znaki.
Pole Autor jest wymagane. Pole Autor musi zawierać min. 2 znaki. Pole Autor musi zawierać max. 30 znaków. Pole Autor może zawierać tylko litery, cyfry oraz znaki _ i -.

Treści na Forum Bankier.pl publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją... Bankier.pl nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl art. 39 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.