~transpol portolan

27.03.2012 18:37
Trans Polonia chce utrzymać w '12 ubiegłoroczne tempo rozwoju oraz obecną rentowność (wywiad)

27.03. Warszawa (PAP) - Trans Polonia planuje utrzymanie w 2012 r. dynamiki wzrostu działalności z ubiegłego roku. Spółka chce też utrzymać w całym roku obecną rentowność, planuje publikację prognoz wyników finansowych. W całym 2012 roku udział transportu intermodalnego w przychodach spółki może wzrosnąć do ponad 30 proc., zwiększyć ma się również zasięg działalności firmy - poinformował w wywiadzie dla PAP Krzysztof Luks, dyrektor finansowy Trans Polonii.

"Liczymy na znaczącą dynamikę przychodów w 2012 r. Bazując na wynikach sprzedażowych za okres styczeń-luty mamy pewność, że tempo rozwoju naszej działalności z ubiegłego roku będzie utrzymywane" - powiedział Luks.

Według wstępnych wyliczeń spółka w okresie od stycznia do lutego 2012 r. przychody spółki to 8,01 mln zł, co stanowi 262 proc. przychodów osiągniętych w analogicznym okresie 2011 roku, kiedy wyniosły 3,05 mln zł

W 2011 r. zysk netto Trans Polonii wzrósł do 5,1 mln zł z 1,1 mln zł rok wcześniej. Zysk operacyjny spółki zwiększył się w 2011 r. do 5,99 mln zł wobec 1,35 mln zł w 2010 r. Przychody natomiast wzrosły do 46,93 mln zł z 22,66 mln zł rok wcześniej.

Luks poinformował również, że z dużym prawdopodobieństwem spółka będzie publikować prognozy wyników finansowych na ten rok.

Dyrektor finansowy Trans Polonii dodał, że ze względu m.in. na rozwój działalności interkontynentalnej udział sprzedaży zagranicznej będzie systematycznie rósł w obrotach spółki.

"Spodziewamy się wyraźnego zwiększenia zasięgu działalności firmy. Wyspecjalizowaliśmy się w transporcie między Wschodem a Zachodem Europy, ale obecnie zaczęliśmy już obsługiwać relacje do Afryki Północnej czy Azji" - powiedział.

"Rozwijamy działalność transgraniczną, w tym również interkontynentalną. Dlatego też zakładamy, że udział sprzedaży zagranicznej będzie systematycznie rósł w naszych obrotach" - dodał.

Na koniec 2011 r. udział eksportu w przychodach spółki wzrósł do 39 proc. z 26 proc. rok wcześniej.

Luks poinformował, że spółka będzie chciała w tym roku utrzymać obecne poziomy rentowności.

"Będziemy starali się w tym roku utrzymać obecne poziomy. Mamy przygotowane scenariusze dla różnych sytuacji rynkowych" - powiedział.

W 2011 r. rentowność brutto na sprzedaży Trans Polonii wzrosła do 19 proc. z 12 proc. rok wcześniej. Marża operacyjna spółki osiągnęła w zeszłym roku poziom 13 proc. wobec 6 proc. w 2010 r. Rentowność netto wzrosła natomiast do 11 proc. z 5 proc. rok wcześniej.

UDZIAŁ TRANSPORTU INTERMODALNEGO W OBROTACH SPÓŁKI W '12 MOŻE WZROSNĄĆ DO 30 PROC.

Luks dodał, że w 2012 r. udział wyżej marżowego transportu intermodalnego w przychodach Trans Polonii może wzrosnąć do ponad 30 proc.

"Szacujemy, że w 2012 r. udział transportu intermodalnego w naszych przychodach może wzrosnąć do ponad 30 proc. Po pierwszych sześciu miesiącach prowadzenia tej działalności sięgał on, na koniec 2011 r., prawie 10 proc. Nasz dalszy rozwój w tym obszarze logistyki jest podyktowany dobrymi perspektywami dla rynku usług intermodalnych" - powiedział.

"Transport intermodalny jest dla nas działalnością komplementarną do transportu kołowego, a jednocześnie pozwala uzyskiwać większą rentowność, poprzez możliwość realizacji znacznie większych wolumenów ładunków transportowanych na długich dystansach. Znacząca poprawa rdr marży operacyjnej w 2011 r. była głównie wynikiem wejścia w ten segment" - dodał.

W 2011 r. udział transportu intermodalnego w przychodach Trans Polonii wyniósł 8,4 proc.

TRANS POLONIA PLANUJE NA '12 DALSZE INWESTYCJE W ZAKUP ŚRODKÓW TRANSPORTU

Luks poinformował, że Trans Polonia będzie w 2012 r. nadal inwestować w zakup cystern, ciągników siodłowych oraz podwozi kontenerowych. Dodał, że w I kw. nakłady inwestycyjne spółki wyniosły 6 mln zł.

"W I kwartale br. zakupiliśmy środki transportu o łącznej wartości 6 mln zł. W bieżącym roku będą realizowane kolejne inwestycje w tym zakresie. Skupiamy się obecnie na zakończeniu inwestycji rozpoczętych na początku ubiegłego roku, koncentrujących się głównie na rozwoju organicznym - zakupie środków transportu, zwłaszcza cystern, ciągników siodłowych oraz podwozi kontenerowych. Zakup realizujemy głównie w formie leasingu, ale przy znaczącym udziale kapitału własnego" - powiedział.

"W ubiegłym roku nasze nakłady inwestycyjne wyniosły natomiast 8 mln zł" - dodał.

Luks poinformował ponadto, że w planach na najbliższy rok jest rozwój transportu płynnych produktów spożywczych. Dodał, że będzie to wymagać zakupu specjalistycznego sprzętu.

Obecnie spółka wykorzystuje 100 jednostek przewozowych. Są to zarówno cysterny sprzęgnięte z ciągnikami, jak i tankkontenery.

Dyrektor dodał, że w tym roku spółka może otworzyć kolejne biuro handlowe.

"W tym roku prawdopodobnie otworzymy biuro w Wielkiej Brytanii, brany pod uwagę jest też kierunek wschodni" - powiedział.

Obecnie spółka posiada biura handlowe w Polsce (Gliwice), w Holandii oraz we Francji.

Trans Polonia zajmuje się transportem ciekłych produktów chemicznych oraz mas bitumicznych przy wykorzystaniu autocystern oraz tankkontenerów.

Łukasz Kucharski (PAP)

kuc/ asa/

Depesza pochodzi z biznes.pap.pl z 27.03.2012 14:37

Dodaj odpowiedź

Temat postu jest wymagany. Temat postu może zawierać min. 2 znaki. Temat postu może zawierać max. 72 znaki.
Treść postu jest wymagana. Treść postu może zawierać min. 2 znaki.
Pole Autor jest wymagane. Pole Autor musi zawierać min. 2 znaki. Pole Autor musi zawierać max. 30 znaków. Pole Autor może zawierać tylko litery, cyfry oraz znaki _ i -.

Treści na Forum Bankier.pl publikowane są przez użytkowników portalu i nie są autoryzowane przez Redakcję przed publikacją... Bankier.pl nie ponosi odpowiedzialności za informacje publikowane na Forum, szczególnie fałszywe lub nierzetelne, które mogą wprowadzać w błąd w zakresie decyzji inwestycyjnych w myśl art. 39 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Przypominamy, że Forum stanowi platformę wymiany opinii. Każda informacja wpływająca na decyzje inwestycyjne pozyskana przez Forum, powinna być w interesie inwestora, zweryfikowana w innym źródle.